Vaikuttajamarkkinointia Fitbitin tapaan: Pidä huolta ja jaa!

Fitbitin Lina Kjällström (vas.) ja tubettaja Iina Lehtimäki (takana oikealla) esiintyivät PING Festival 2018 -tapahtuman Content-lavalla Meditan vieraina. Fitbit-tiimistämme mukana oli Tea Lindroos (edessä oik.).
Fitbitin Lina Kjällström (vas.) ja tubettaja Iina Lehtimäki (takana oikealla) esiintyivät PING Festivalin Content-lavalla Meditan kutsuvieraina. Meditan Fitbit-tiimistä mukana oli Tea Lindroos (edessä oik.).

PING Festival 2018 kokosi yhteen verkon vaikuttajapersoonat ja markkinointipäättäjät Helsinkiin toukokuussa. Mitä kuluttajamarkkinoinnin ammattilainen odottaa vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyökumppaniltaan? Ainakin kolmea asiaa, jos Fitbitin pohjoismaisesta markkinoinnista vastaavalta Lina Kjällströmiltä kysytään. Ne ovat autenttisuus, eettisyys ja pitkäaikaiset suhteet.
– Ihannetapauksessa vaikuttaja tuntee jo tuotteemme ja käyttää sitä itse. Silloin se on luonteva osa hänen jokapäiväistä elämäänsä, hän sanoo.

Kjällström kertoi näkemyksistään otsikolla ‘Take care and share’ Pohjois-Euroopan suurimmassa vaikuttajamarkkinoinnin  PING Festival 2018 -tapahtumassa toukokuussa. Fitbitillä on eri maissa omia liikunnan ja hyvinvoinnin asiantuntijoita brändilähettiläinään, mutta varsinaista kaupallista yhteistyötä tubettajien tai bloggareiden kanssa se ei ole tehnyt.
– Ruotsissa meillä on yhteistyösopimus Bonnierin kanssa, johon sisältyy yhteistyötä heidän listoillaan olevien vaikuttajien kanssa. Suuria seuraajamääriä tärkeämpää meille onkin omaan viestiimme sopivan vaikuttajan ja hänen seuraajiensa hyvä vuorovaikutus, Kjällström totesi.

Fitbitin missio on auttaa helppokäyttöisen teknologian, sovellusten ja palvelujen avulla jokaista elämään mahdollisimman terveesti, huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan ja jakamaan kokemuksiaan oman verkostonsa kanssa. Sosiaalinen ulottuvuus on hyvinvoinnissa tärkeä.
– Kysymys on laadusta, ei vain määrästä. Vaikuttajilla on nopea ja jatkuva vaikutus seuraajiinsa, kun taas perinteisessä mediassa julkaistujen juttujen vaikutus kestää kauemmin. Paras vaihtoehto on löytää tasapaino näiden kesken ja tavoittaa kummankin yleisöt, Lina Kjällström arvioi.

PING Festival kokosi Helsinkiin ison joukon verkkovaikuttajia. Kuvassa muotiblogi Lilouscrushin Hertta Granroth
Lina Kjällströmin esityksessä oli kuvakaappaus Liloscrush-blogista, jonka tekijä Hertta Granroth nosti kätensä yleisön joukosta ja hihkaisi ”I’m here!”, kädessään uusi Fitbit Versa -sporttikello.

Vaikuttajamarkkinoinnissakin laatu ratkaisee

Tämä sopii hyvin vaikuttajamarkkinoinnin kehitysnäkymiin. Maailmantähtien rinnalla ja sijasta markkinoinnin ammattilaisia kiinnostavat nyt niin sanotut mikrovaikuttajat, joilla on pieni, mutta sitäkin aktiivisempi joukko seuraajia.
Suomessa Fitbitin aktiivisuusranneke on näkynyt kuvissa esimerkiksi Iina Lehtimäellä, jota ei tosin voi kutsua mikrovaikuttajaksi. Hänen Iinaps-YouTube-kanavallaan on yli 90 000 tilaajaa. Tamperelaistunut pikajuoksija ja luokanopettajaopiskelija löytyy Instagramissa nimellä iinnuuu, ja hänellä on sielläkin lähes 50 000 seuraajaa.

PING Festivalin yleisöä kiinnosti, mitä Lehtimäki tubettajana odottaa yhteistyökumppaneiltaan ja mikä hänen yleisöään eniten kiinnostaa.
– Ei minulla ole erityisiä odotuksia markkinoijille. Jos tuote tuntuu sopivalta, voin kokeilla ja kertoa kokemuksistani, hän vastasi.

Lehtimäen oma ura henkilömediana alkoi jo 14-vuotiaana saadusta järjestelmäkamerasta. Hyviä kuvia oli kiva jakaa, ja parin vuoden kuluttua hän alkoi julkaista omia videoitaan. Blogi on jäänyt, sillä aikaa ei riitä kaikkeen. Nyt parikymppinen päätoiminen opiskelija tuottaa tavoitteellisen urheiluvalmentautumisen ohella säännöllisesti kuvia ja videoita, jotka hän suunnittelee, kuvaa ja editoi itse.
– Aika erilaiset päivitykset voivat olla tykättyjä. Toiset tykkäävät treenivideoista ja toiset vaikka siitä, kun teen ruokaa kotona, kertoi Lehtimäki omasta natiivimainonnan kokemuksestaan.
Iina Lehtimäen PING Festival 2018 -päivitys löytyy Instasta 9.5. ja videoita täältä.

Katso SlideSharessa Fitbitin Lina Kjällströmin esitys PING Festivalilla 8.5.2018.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *